Tak zwana ślepota banera (banner blindness) polega na odruchowym ignorowaniu internetowych treści, które choćby przypominają reklamy.
Badania z 2013 r. przeprowadzone przez Infolinks pokazały, że aż 86% internautów stara się ignorować wyświetlane w Internecie reklamy, a połowa użytkowników nigdy w te reklamy nie klika.
Banery, które są zbyt niedostosowane do stron, na których się pojawiają, zbyt krzykliwe i pełne ruchomych elementów, są ignorowane znacznie częściej niż te, które są prostsze i przekazują konkretne i przydatne treści. Nachalne i trudne do wyłączenia reklamy budują niechęć do ogółu reklamowych treści, a wytrwałe ignorowanie reklam sprawia, że internauci zaczynają omijać również bardziej konkretne i rzeczowe materiały. Mimo tego banery internetowe wciąż pozostają skuteczniejszą metodą niż tradycyjne sposoby na reklamę.
Grzechy główne reklam w internecie to:
- niedostosowanie materiałów do miejsc, w których są zamieszczane
- reklamy są zbyt krzykliwe, szczególnie dotyczy do reklam animowanych
- reklamy posiadają dźwięk i uruchamiają się po otwarciu danej strony – co budzi frustrację użytkowników, szczególnie, jeśli otwierali kilka kart równocześnie
- reklamy trudno zamknąć lub aby je zamknąć trzeba w nie kliknąć
- reklamy prezentowane są w formie wyskakujących okien i powiadomień