Fandom to społeczność fanów, którzy są nie tylko biernymi odbiorcami danego dzieła, ale również aktywnymi, wykorzystującymi je jako inspirację do własnej twórczości i część stylu życia. Punkt pierwszy oznacza tworzenie opowiadań (fanfików), piosenek, czasem nawet przedstawień i filmów oraz grafiki. Drugi z kolei związany jest z zakupem przedmiotów związanych z daną książką czy filmem, przebieraniem się za ulubione postacie, spotkaniami z innymi fanami.
Fandom posiada sporą siłę przebicia. Może mieć wpływ nawet na twórców, ale przede wszystkim aktywnie promuje ulubione dzieło wśród innych ludzi, nie pozwala, żeby „przeminęło z wiatrem”, ponieważ nawet całe lata po wydaniu czegoś fandom wciąż aktywnie przypomina o jego istnieniu.
Popularne książki, filmy i seriale mają tysiące fanów, którzy sami, bez zachęty ze strony producentów, aktywnie je promują, napędzają produkcję gadżetów, figurek i koszulek, chętnie kupują wydania kolekcjonerskie. W wielu przypadkach producenci mogą z powodzeniem zostawić promocję w rękach fanów, którzy sami przeniosą informacje na swoje blogi i do serwisów społecznościowych, docierając do ludzi, do których producentowi byłoby trudno trafić. Do tego stanowią lepszą rekomendację dla osób niezwiązanych z fandomem, ponieważ ich entuzjazm i zainteresowanie mogą być zaraźliwe, a na pewno są bardziej przekonujące niż reklama w telewizji.
Przykładami aktywnych fandomów są fani Harry’ego Pottera, Star Wars, Sherlocka BBC, Igrzysk Śmierci, Zmierzchu, Doctora Who i wielu innych.