Prowadzenie firmy to nie lada wyzwanie. Mnóstwo nie cierpiących zwłoki formalności i jednoczesne planowanie przyszłości przedsiębiorstwa sprawia, że naszym głównym celem staje się przede wszystkim sprzedaż i szybki zysk, dlatego częściej stawiamy na działania marketingowe.
Public Relations i analiz SWOT
Jednak prawdziwy sukces firmy zależy także od działań Public Relations, rozumianych jako budowanie relacji z otoczeniem i wzmacnianie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa w dłuższej perspektywie czasowej, bowiem firma nigdy nie istnieje sama dla siebie. W obliczu współczesnej konkurencji sukces uwarunkowany jest poniekąd wyróżnieniem się na tle otoczenia i zaistnieniem w świadomości klientów czy kontrahentów. Jednak aby działania komunikacyjne były skuteczne i przyniosły w długofalowej perspektywie oczekiwane rezultaty, konieczna jest odpowiednio przygotowana strategia Public Relations, w której znajdą się wszystkie niezbędne elementy usprawniające realizację wdrażanego projektu, bowiem tego typu kampanie przebiegają na wielu płaszczyznach i zawierają złożone cele. Zanim zaczniemy planować jakiekolwiek działania, musimy przeprowadzić analizę wyjściową firmy.
Zwłaszcza, jeśli nasza działalność istnieje na rynku od dłuższego czasu i naszym celem jest poprawa jej wizerunku, konieczne jest sprawdzenie, jakie działania były przeprowadzane do tej pory i dlaczego nie przyniosły sukcesu. Sprawa ma się trochę inaczej w momencie, kiedy dopiero wchodzimy na rynek z ofertą nowego produktu czy usługi. Wówczas analiza skupia się na badaniu otoczenia i konkurencji. Jednak w każdym przypadku przygotowanie strategii Public Relations powinno zacząć się od sporządzenia tak zwanej analizy SWOT, w której określamy nasze mocne i słabe strony, a także staramy się przewidzieć nasze szanse i zagrożenia, jakie mogą się pojawić. Kolejnym krokiem w tworzeniu strategii będzie opracowanie celów i określenie grup docelowych. Powinny być to zarówno ogólne, jak i bardziej szczegółowe założenia, jakie chcielibyśmy zrealizować. Dopiero po przejściu tych wszystkich kroków możemy zabrać się za tworzenie konkretnej taktyki i opracowanie działań, które zamierzamy wdrożyć, a także określić narzędzia, za pomocą których będziemy te działania realizować. Niezbędne jest ustalenie budżetu i harmonogramu. Mimo że budowanie relacji z otoczeniem to proces długofalowy, to jednak nie należy pomijać ostatniego etapu każdego projektu, czyli ewaluacji.
Za pomocą dostępnych środków postarajmy się zmierzyć skuteczność przeprowadzonych badań. Uniwersalnym sposobem na określenie efektywności jest skorzystanie z ankiet lub wywiadów w środowiskach, do których kierowaliśmy swoje działania.